Rozwiązania wspierające procesy kredytowe w banku

Stacjonarna obsługa procesów kredytowych wraz z biegiem lat staje się zadaniem angażującym coraz to większą liczbę wykwalifikowanych pracowników na każdym ze swoich etapów: sprzedaży, rejestracji wniosku, jego ocenie oraz decyzji kredytowej. Etapy te wymagają zatrudniania rozmaitych osób posiadających różne kompetencje. Pracownicy zaangażowani w obsługę procesów kredytowych muszą mieć umiejętności sprzedażowe, znać się na analityce, czy też świetnie potrafić organizować pracę. Na szczęście, dynamicznie zmieniający się rynek bankowości udostępnia wiele narzędzi, za pomocą których w znaczny sposób można zautomatyzować i usprawnić każdy z kroków procesu sprzedażowego. Dopasowane i nowoczesne rozwiązania wspomogą realizację procesów kredytowych i sprawią, iż pracownicy obsługujący klientów posiadać będą o wiele mniej obowiązków.

Co może wnieść optymalizacja?

Rozwiązania wspierające procesy kredytowe można podzielić ze względu na czynności, które wspomagają. Mamy więc rozwiązania wspierające sprzedaż produktu, rejestrację i ocenę wniosków kredytowych, decyzję o przyznaniu kredytu, tworzenie umów wraz z uruchomieniem środków oraz cały proces posprzedażowy w tym monitoring klienta i transakcji. Decyzje o wprowadzeniu rozwiązań optymalizujących procesy kredytowe mogą więc dotknąć praktycznie każdego obszaru, wnosząc do organizacji naprawdę wiele dobrego. Zastanów się, jakiego wsparcia potrzebuje Twoja firma, aby procesy kredytowe przebiegały w niej sprawniej i wydajniej — to właśnie na podstawie swoich potrzeb wybierzesz technologiczne rozwiązania optymalizacyjne, które przyniosą Twojej organizacji wiele korzyści.

Sprzedaż

Sprzedaż to pierwszy krok, od którego zaczyna się każdy proces kredytowy. Proces sprzedaży w łatwy sposób optymalizujesz poprzez użycie przygotowanych przez nas rozwiązań tj.: widok 360 stopni, usług otwartej bankowości, kalkulacji wstępnej oraz platformy antyfraudowej BIK. Widok 360 stopni w łatwy sposób prezentuje pracownikowi wszystkie najważniejsze informacje zarówno o kliencie, jak i o produktach, które posiada. Widok taki ułatwia identyfikację klienta, pozwalając pracownikowi placówki bankowej na dotarcie do niego z bardziej dopasowaną ofertą m.in. dzięki możliwości szybkiego zapoznania się z zakresami klienta — ofertami pre-approved czy limitami.

Wykorzystanie usług otwartej bankowości czyni proces sprzedaży o wiele prostszym. Usługi kalkulacji wstępnej, oparte o kilka pytań zadanych klientowi oraz dostęp do danych z BIK-u, w szybki sposób pozwolą na przygotowanie wstępnej oferty kredytowej oraz sprawią, że parametry kredytu będą dostosowane do dostarczonych danych. Współpraca naszego oprogramowania VSoft Credit z danymi pozyskanymi z zewnętrznych usług np. otwartej bankowości czy też platformy antyfraudowej BIK, pozwoli w precyzyjny sposób usprawnić proces oceny kredytowej.

Rejestracja wniosku

Rozwiązania technologiczne mogą znacznie wspomóc proces rejestracji wniosków kredytowych. System w szybki sposób przeprowadzi proces transformacji oferty we wniosek kredytowy, oszczędzając czas ręcznego przygotowywania wniosku przez pracownika banku bądź też samego klienta. System zbiera dane klienta, przygotowuje różne warianty oferty kredytowej (biorąc pod uwagę oprocentowanie kredytu, okres spłaty czy preferowaną wysokość rat) oraz wspiera oferowane przez firmę procesy cross-sellingu, pomagając w zaproponowaniu oraz dobraniu odpowiednich usług dodatkowych (jak np. ubezpieczenia) pod potrzebny konkretnego klienta. Zaakceptowana oferta uzupełniona o konkretne dane i następnie zweryfikowana przez pracownika Banku, sprawnie przechodzi do najważniejszego z etapów procesu kredytowego — oceny wniosku. Optymalizacja żmudnego procesu rejestracji wniosków kredytowych bez wątpienia jest czymś, na czym skorzysta każdy bank. Minimalizuje ona czynnik błędu ludzkiego oraz znacznie zwiększa efektywność pracowników.

Ocena wniosku

Spore ułatwienie wynikające z wykorzystania technologii optymalizujących procesy kredytowe dostrzec można jednak dopiero podczas faktycznej oceny wniosku kredytowego. Dobrze dostosowany system bankowy szybko przefiltruje wnioski kredytowe, znacznie zmniejszając ilość pracy, którą w polu tym dokonać muszą specjaliści. Oferowane przez nas rozwiązania pozwalają na sprawną ocenę zdolności kredytowej, określającej możliwość spłaty kredytu. Bazują one na indywidualnym podejściu do oceny wniosku opierając się na przygotowanych modelach i algorytmach, które oceniają zarówno wnioskodawców, poręczycieli, dawców zabezpieczeń jak i całą transakcję. Zakładamy czas i jakość, jako główne parametry sterujące procesem – stąd szybka i trafna decyzja np. w wyniku trafienia reguł odrzucenia wniosku lub reguł antyfraudowych. Pozwala to na ograniczenie czasu na analizę wniosku. Wnioski wymagające głębszego rozpatrzenia system przekaże bankowym analitykom. Ponadto rozwiązanie ograniczy pracę analityków przy wnioskach, wobec których bez cienia wątpienia zapadłaby jednoznaczna decyzja. Dzięki temu pracownicy analityczni będą mogli zająć się tym, co naprawdę wymaga ich eksperckiej wiedzy.

Decyzja

Podjęcie decyzji to ostatni krok w procesie oceny wniosku, następujący po ostatecznej ocenie wniosku przez analityka kredytowego lub systemu. Decyzja kredytowa podejmowana jest przez Decydenta, którego rolą jest finalizacja procesu podjęcia decyzji i wygenerowania umowy. Także w tym procesie pomóc może sprawne oprogramowanie, które w znaczny sposób ułatwi przygotowanie potrzebnych dokumentów oraz przepływ informacji pomiędzy kolejnymi osobami w procesie kredytowym. Pozwoli to znacznie przyspieszyć proces, co wpłynie pozytywnie zarówno na efektywność organizacji, jak i na zadowolenie klienta ze świadczonych mu usług. System taki wspomoże także sam proces uruchomienia środków kredytowych, znacznie upraszczając kolejne zadania, których normalnie musiałby podejmować się pracownik — przygotuje odpowiednie dokumenty, a także przekaże wprowadzone dane do weryfikacji i następnej autoryzacji.

Monitoring

Monitorowanie to już właściwie ostatni krok, który zaczyna się po zakończeniu procesu kredytowego i uruchomieniu produktu kredytowego. Monitoring służy sprawdzaniu bieżącej zdolności do wywiązywania się z umowy kredytowej, cyklicznego weryfikowania sytuacji finansowej czy też np. dostarczania polis ubezpieczeniowych. Aktywne monitorowanie przy użyciu naszych rozwiązań zapobiega występowaniu ryzyka kredytowego, pozwalają wykryć jego zagrożenie odpowiednio wcześnie i aktywnie jemu przeciwdziałać.

Równie ważny co monitoring samego klienta jest też monitoring portfela kredytowego banku. Portfel kredytowy, składający się z poszczególnych transakcji kredytowych, pozwala na zauważanie ryzyka kredytowego w swojej pełnej skali, poprzez ocenę struktury jakościowej całości kredytów udzielonych przez bank. Dobre oprogramowanie wspomaga ten proces, rejestrując warunki kredytowe i analizując uzyskane od klienta dane, po czym kompleksowo przeprowadzi kadrę zarządzającą przez proces monitoringu portfela kredytowego.

Podsumowanie

Nowoczesne rozwiązania technologiczne wspomagające obsługę procesów kredytowych potrafią być ogromnym ułatwieniem w sektorze bankowości. Pozwalają one zaoszczędzić czas oraz energię zespołu aby osiągnąć realną poprawę jakości pracy wynikającą z automatyzacji oraz optymalizacji procesów. Podczas wybierania rozwiązań technologicznych potrzebnych Twojej organizacji zastanów się które obszary wymagają szczególnego wsparcia — dzięki temu dobierzesz narzędzia, które przełożą się na znaczne zwiększenie efektywności wewnątrz organizacji.

Potrzebujesz pojedynczych rozwiązań? A może całych pakietów narzędzi, które w pełni zoptymalizują procesy kredytowe? Napisz do nas! Dedykowane rozwiązania wspomagające konkretne branże to gwarancja komfortu połączona z wysoką jakością, która zwiększy Twoją konkurencyjność i bez wątpienia pomoże uczynić Twoją firmę rynkowym liderem.

Jesteśmy na rynku od ponad ćwierć wieku. Od początku naszej przygody wiedzieliśmy, że nie chcemy być jedynie biernym dostawcą rozwiązań. Od zawsze stawiamy na wymianę wiedzy i doświadczeń. Chętnie pogłębiamy tematy, które uważamy za istotne, szczególnie w obrębie branż, z którymi współpracujemy na co dzień. Chętnie analizujemy i omawiamy zmiany technologiczne oraz dzielimy się własnymi przemyśleniami. Pokazujemy jak uczymy się na błędach i z jakich działań jesteśmy dumni.

Zobacz również

See also